Vanuit het zonnetje - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lisa Bos - WaarBenJij.nu Vanuit het zonnetje - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lisa Bos - WaarBenJij.nu

Vanuit het zonnetje

Door: lisavandenbos

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Februari 2012 | Swaziland, Mbabane

Hi lieve lezers,
Daar zit ik dan, op een bankje aan de rand van het sportveld. In de schaduw natuurlijk, de zon is hier veel te vel. De lucht is blauw, en als ik even niet naar mijn computerscherm kijk, maar recht voor me zie ik de groene heuvels. Ik zit te wachten op mijn volgende les, na die les zit de eerste week van de echte school er op. Het was eigenlijk best een rustige week. In de meeste lessen zijn we nu nog bezig met een beetje oriënteren. Ik ben tot nu toe echt heel blij met de vakken die ik gekozen heb. Vooral Antropologie en Peace and conflict studies zijn heel interessant. Voor Antropologie hebben we deze week al een paar teksten moeten lezen wat ik toch nog best lastig vond in het Engels. De meeste leraren houden er goed rekening mee dat niet iedereen op het zelfde niveau Engels zit. Gelukkig gaat het echt ontzettend snel beter, zeker met praten.

Afgelopen weekend ben ik het hele weekend bij Cydney thuis geweest. Haar ouders komen oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, maar Cydney woont haar hele leven al in Swaziland. Het was heerlijk om daar even te zijn. Ik ga hier veel om met de mensen die hier ook al de lagere groepen gedaan hebben, de meeste daarvan wonen al een paar jaar met hun ouders in Swaziland maar komen oorspronkelijk ergens anders vandaan. Zo is er Martha, zij komt oorspronkelijk van Cyprus. Ik ga ook veel om met de studenten die via UWC hier komen. Er zijn twee hele leuke Deense meiden, en ik zit hier nu op het bankje met een jongen uit Noorwegen. Hij komt uit een van de noordelijkste steden van Noorwegen, en had voordat hij hier kwam een maand haast geen licht gezien! En natuurlijk zijn hier nog veel meer leuke mensen.

Ik heb deze week weer een hoop nieuwe dingen geprobeerd, ik heb auditie gedaan voor een toneelstuk, ik ben twee keer bij de yogales geweest om 6 uur 's ochtends, ik heb meegedaan met de voetbaltraining wat ik zeker wil blijven doen. En natuurlijk tango, en ik heb me zelfs over laten halen om contemporary dance(?) te gaan proberen. Verder ben ik gisteren naar een groep geweest waar elke week een groepje mensen uit een bepaald land hun land komt presenteren. Na de presentatie is er dan tijd voor vragen en discussies. Gisteren was het Swaziland, wat heel interessant was natuurlijk. En volgende week ga ik samen met Cato Nederland presenteren, als iemand van jullie nog iets typisch Nederlands weet of een leuk detail over Nederlandse cultuur ik hoor het graag! Ik geniet heel erg van al die nieuwe dingen.

Er is hier leraar die uit Nederland komt, (hij is mijn Peace and conflict leraar) en hij heeft ons uitgenodigd om vanavond pannenkoeken te komen bakken in zijn huis. Ik heb er erg veel zin in, lekker de hele avond Nederlands praten en pannenkoeken eten.

Nog een klein grappig detail, voordat ik afsluit. Er is hier haast niemand die tussenvoegsels in zijn achternaam heeft. Dus waar ik in Nederland altijd aan het begin van een lijst op alfabetische volgorde te vinden was, zetten ze me hier altijd bij de V. Er zijn ook wel eens mensen die vragen of ik ‘Lisa van den’ als voornaam heb.


Dat was het dan weer voor vandaag, Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat in het noorden.
Dikke kus vanuit het zuiden!
Lisa

  • 03 Februari 2012 - 11:05

    Nina:

    Klinkt weer helemaal super lieve lies!
    & Hier sneeuwt het nu!!!!!
    Xxxxxxxx

  • 03 Februari 2012 - 12:59

    Manon:

    Haaaai Lies, ik word erg jaloers van het weer in ut zuiden, bekijk je email maar en dan zie je hoe het hier is! Leuk verslag weer! xxxxxxxx

  • 03 Februari 2012 - 13:29

    Naom & Daam:

    He lieve Lies,
    Wat een verschil zeg! Jij zit in het zonnetje en wij hebben net engeltjes gemaakt in de sneeuw! Leuk dat je al die sporten uitprobeert, wil jou vooral de tango nog wel eens zien dansen! Heel veel sneeuwkusjes xxx

  • 03 Februari 2012 - 15:36

    Mirthe:

    hee lisa!

    wat super vet joh wat je allemaal meemaakt. ik had ook een paar foto's gezien super leuk! nog veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    veel liefs mirthe

  • 03 Februari 2012 - 15:55

    Jip:

    Het klinkt allemaal heel erg goed zus!
    Ik mail je nog!
    Xxxxxxxxxxxxx

  • 03 Februari 2012 - 18:21

    Lotte:

    Jeeeetje Lies ik ben jaloers, ik moest vanmiddag lopen naar huis door dat dikke pak sneeuw.. Wat leuk van die Nederlandse leraar, heel veel plezier vanavond! Dikke kus

  • 03 Februari 2012 - 19:13

    Mama&anna:

    typisch Nederlands :
    * zodra het gaat vriezen praten we alleen nog maar over de elfsteden tocht.
    * 's winters boerenkool met worst eten
    * als er visite komt bieden we die twee maal een kopje koffie (of thee) aan

    hopelijk heb je hier iets aan

    xxjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Mbabane

Lisa

hallo! Ik ben geselecteerd voor UWC Swaziland, daar ga ik de laatste 2 jaar van mijn school afmaken. Via deze weblog zal ik proberen jullie op de hoogte te houden van alle spannende, intressante maar misschien ook moeilijke gebeurtenissen die ik daar ga meemaken! Veel plezier met lezen, en ik zou het leuk vinden als jullie een reactie plaatsen

Actief sinds 30 Aug. 2011
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 33360

Voorgaande reizen:

15 Januari 2012 - 30 November 2013

2 jaar studeren in Swaziland

Landen bezocht: