Fietsen en Cydney's verjaardag - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lisa Bos - WaarBenJij.nu Fietsen en Cydney's verjaardag - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lisa Bos - WaarBenJij.nu

Fietsen en Cydney's verjaardag

Door: lisavandenbos

Blijf op de hoogte en volg Lisa

25 Maart 2012 | Swaziland, Mbabane

Hoi iedereen,

Fietsen!
Niet molens, tulpen, wiet of klompen maar fietsen is hét Nederlandse cultuur symbool.
Twee weken geleden was er een georganiseerde triatlon een half uurtje hier vandaan. Ik heb 2 jongens zo ver gekregen om het zwem en hardloop gedeelte te doen, zodat ik kon fietsen. Want bij het zien van het aanplak biljet voor de triatlon realiseerde ik me dat ik fietsen best wel mis. Het fietsen zelf, maar vooral de vrijheid die fietsen met zich mee brengt. In Nederland is het zo makkelijk om jezelf te verplaatsen, je pakt gewoon de fiets en kan in principe overal zelf heen. Hier zijn we constant afhankelijk van auto’s. Afhankelijk van ouders die ons oppikken of hun auto uitlenen, afhankelijk van taxi’s of van de school bus die ons eens per week naar Mbabane brengt. In een land als Swaziland waar alles best ver uit elkaar ligt beperkt dat erg de vrijheid.
Ik moet wel toegeven dat voor mij die vrijheid al een stuk groter is dan voor sommige andere NC (National Comitee) studenten, omdat ik veel vrienden heb die hier met hun ouders wonen. Zo zijn we afgelopen weekend met een groepje voor Cydney’s verjaardag naar een huisje in een van de grotere natuurparken geweest. We hebben daar de zonsondergang gekeken op een prachtige plek en de rest van de avond ‘gebraaid’ en gepraat. Ik geniet echt heel erg van dit soort weekenden.

Tijd gaat snel, binnen nu en een 3 weken weet ik wie mijn eerstejaars gaan worden. En kan ik ze/haar/hem ontmoeten. Misschien wel in Amsterdam, zoals Maurits en ik alweer bijna een jaar geleden deden met Cato. Ik herinner me nog zo goed wat Cato ons allemaal vertelde, en dat ik het gevoel had dat ze al zo lang in Swaziland was geweest en de plek al zo goed kende. En nu gaan wij degenen zijn die stoere verhalen mogen vertellen, en de geselecteerden zullen denken dat wij alles al zo goed kennen. Ik vind dat een gek idee, want voor mij voelt het alsof ik hier eigenlijk nog maar net ben! Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen en ik ben nog steeds een beetje aan het wennen. Van de andere kant, als ik denk aan alles wat ik de afgelopen tijd gedaan heb besef ik dat deze eerstejaars onder de indruk kan zijn. Ikzelf een jaar geleden zou dat zeker zijn geweest.


Komende week is de laatste volle week van deze term! De week daarna is het Easter Holiday vanaf donderdag. Ik ga dan 5 dagen naar Zuid-Afrika voor een voetbal toernooi. Daar kijk ik erg naar uit. En na het voetbal toernooi is het nog maar anderhalve week tot ik vertrek naar J’burg om op het vliegveld te stappen naar Nederland! Ik kijk er heel erg naar uit om lekker naar huis te gaan, iedereen te zien en te spreken, en even in mijn normale vertrouwde wereldje te zijn.

Dus ik kan zeggen; Tot snel!
Ik kijk weer uit naar jullie leuke reacties!
Dikke kus lisa

  • 25 Maart 2012 - 16:39

    Iris:

    super leuk lisa! wat gaat het snel allemaal he! ik heb het idee dat we pas nog met mach en mirth wat hebben gedronken! tot snel!

  • 25 Maart 2012 - 16:49

    Iris:

    het is hier trouwens niet meer 40 graden kouder dan daar ;)

  • 26 Maart 2012 - 11:25

    Anja:

    Wat heb je al veel leuke dingen beleefd Lisa! Goed dat je zoveel gelegenheid krijgt om erop uit te gaan en veel te zien, al kan ik mij voorstellen dat je je fiets mist!
    Groetjes van Jeroen en Anja

  • 26 Maart 2012 - 16:34

    Machteld:

    Wat super om je verhalen te lezen! Als je in Nederland bent, en tijd hebt, laat het maar weten! =D mis je meis. Liefs

  • 26 Maart 2012 - 19:59

    DTS Man Ed:

    Als je zo erg je fiets mist,is er geen mogelijkheid om er 1 mee te nemen als je even naar het kikkerland komt?
    of is dat erg duur met vliegen,ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn.
    Ben wel blij voor je dat je het naar je zin heb.
    Ga zo door kanjer ik blijf alles lezen.Gr Ed

  • 27 Maart 2012 - 19:36

    Naom:

    Nog maar 3 weekjes!!! Ik kan niet wachten XXXXXXX

  • 28 Maart 2012 - 17:35

    Manon:

    Heeee verre buur! ik had dit nog helemaal niet gelezen! Haha wie had dat gedacht, dat je de fiets zou gaan missen! Kan niet wachten om je over drie weken weer te zien!! Heeeeeeeeeeeel veel liefs

  • 28 Maart 2012 - 17:35

    Manon:

    Heeee verre buur! ik had dit nog helemaal niet gelezen! Haha wie had dat gedacht, dat je de fiets zou gaan missen! Kan niet wachten om je over drie weken weer te zien!! Heeeeeeeeeeeel veel liefs

  • 03 April 2012 - 12:40

    Melany:

    Echt leuk lies! Van mij mag je wel wat vaker schrijven hoor hihi!
    Zie je snel <3 nog ff volhouden daar in dat verre Swaziland ! Xxxxxx

  • 18 Mei 2012 - 13:29

    Ed:

    Lisa leuk te vernemen dat er toch goed gesport word in dat verre land,ook fijn voor je dat je snel naar dat koude kikkerland komt,ook voor de familie en vrinden hier.Heb nog steeds veel respect voor wat je doet.

    Gr Ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Mbabane

Lisa

hallo! Ik ben geselecteerd voor UWC Swaziland, daar ga ik de laatste 2 jaar van mijn school afmaken. Via deze weblog zal ik proberen jullie op de hoogte te houden van alle spannende, intressante maar misschien ook moeilijke gebeurtenissen die ik daar ga meemaken! Veel plezier met lezen, en ik zou het leuk vinden als jullie een reactie plaatsen

Actief sinds 30 Aug. 2011
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 33362

Voorgaande reizen:

15 Januari 2012 - 30 November 2013

2 jaar studeren in Swaziland

Landen bezocht: